Vielä pari vuosikymmentä sitten oli tavallista huoltaa tai korjata oma autonsa omassa tallissa. Nyt näillä ”säästin, tein itse”-asentajilla menee useimmiten sormi suuhun. Ja hyvä näin.
Riihimäellä toimiva Kolarikorjaamo Sorsa Oy on laajentanut toimintaansa vuosien varrella. Nykyisen yrittäjän Markku Sorsan isä Silvo aloitti aikanaan peltokorjaamon ja maalaamon Riihimäen Patastenmäessä. Sieltä siirryttiin Siirtolan-Riihiviidan alueelle vuonna 1972. Yrityksessä tehtiin sukupolven vaihdos vuonna 2001. 2004 oli edessä tähän astisen historian suurin muutos, kun huoltokorjaamo siirtyi Riihimäelle Tehtaankadun varrelle, samaan kiinteistöön jossa aikaisemmin toimi Toyota-piirimyynti. Jo sitä ennen oli Sorsalla huollettu ja korjattu merkkihuoltona Subaru-merkkisiä autoja ja myyty niihin varaosia. Mutta nyt muuttoa edesauttoi se, että Markku Sorsa sai neuvoteltua Toyotan huolto- korjaus- ja varaosapalvelut itselleen. Riihimäellä ja lähistöllä on todella vahva Toyota-kanta joten asiakaskuntaa oli hyvin tiedossa. Esisopimus oli tehty, joten suuri muutto oli toteuttamista vailla. Nykyisin yritys työllistää huoltohallissa, peltikorjaamossa ja maalaamossa viisitoista henkeä, lisäksi kaksi hoitaa hallintoa. – Kolarikorjauspuoli on liikevaihdon suhteen vielä hiukan isompi kuin huoltopuoli ja varaosat. Peltikorjaukset ja maalaukset ovat usein kohtuullisen suuria, vaikka nykyisin lunastusraja onkin helposti edessä kolaritilanteessa. Keskimäärin peltikolareiden korjauslaskut ovat kahden-kolmen tuhannen euron välillä. Ihan heti ei tule mieleen tapausta, jossa laskutus olisi noussut yli kymmenen tuhannen euron. Jos kyseessä on vähän vanhempi auto, tulee vakuutusmiehiltä helposti lunastustarjous. Ja jos puhutaan uudenkarheasta, ovat vakuutusehdot usein sellaiset että lunastus on edessä. Eri asia on, jos puhutaan erikoisautoista, joita ei oikeastaan pysty korvaamaan. Silloin korjausvaraa on enemmän, kertoo Markku Sorsa. Osumia tasaisesti vuoden varrellaHänen mukaansa nykyisin ei peltikorjaamolla enää ole erityisen vilkasta aikaa ensimmäisten liukkaiden tullessa. – Kyllä niitä osumia tulee ihan vuoden varrellakin. Ja kun niitä liukkaan kelin paukauksia tulee, on kyse usein niin isosta asiasta että mennään heti lunastuksen puolelle. Markku Sorsa kertoo, että huolto- ja varaosapuolella on puolustusministeriä lainaten kolme tärkeää sanaa. Koulutus, koulutus ja koulutus. – Merkkikoulutusta on molemmilla merkeillä todella paljon. Uutuudet ja niiden erikoispiirteet opetellaan välittömästi, jopa ennen kuin niitä myydään asiakkaille. Samoin erilaiset yleiskoulutukset vievät aikaa, sanoisinko että viikko vuodessa per kaveri on sellainen keskiarvo. Itse olen esimerkiksi Subarun puolella mukana asiantuntijaryhmässä, jossa seurataan autojen toimintaa ja huoltotoimien kehitystä. Sorsan korjaamon huoltamat merkit ovat tunnettuja hyvästä luotettavuudesta. – Näin on, ne toimivat hyvin. Toki autokantaakin etenkin Toyotan puolella on melkoisesti. Tietenkään mikään auto ei toimi pitkään ilman huoltoja. Molemmissa merkeissä on mielestäni järkevät huoltovälit, niiden huoltopaketit on tehty asiallisiksi. Eli ihan joka huollossa ei katsota kaikkia asioita, vaan tehdään havaintoja tilanteen kehittymisestä. Joissakin merkeissä on pitkä huoltoväli, se voi poikia ikäviä yllätyksiä. Huolto- ja peltikorjaamon ja maalaamon lisäksi Sorsalta löytyvät molempien merkkien varaosat. Samassa yhteydessä toimii myös autovuokraamo, josta voi vuokrata auton esimerkiksi pidemmän peltikorjauksen ajaksi. |
{gallery}hy-kolarikorjaamo_sorsa_oy{/gallery} |
Kolarikorjaamo Sorsa Oy |
Osoite puh. email |