Huippupalveluja taksitilauksiin

Jaa somessa:

Linkki

Oulussa ja ympäristökunnissa taksivälityksestä huolehtiva Oulun Aluetaksi Oy on edelläkävijä modernin tekniikan hyödyntämisessä asiakaspalvelussaan. Viimeisin uudistus on puheentunnistusautomaatti, joka avaa täysin uusia mahdollisuuksia tehostaa taksien välitystä.

– Mietimme koko ajan taksin tilaamiseen liittyviä pulmakohtia asiakkaan kannalta ja pyrimme parantamaan asiakaspalvelua helpommaksi ja joustavammaksi. Mitä sujuvammin taksin tilaaminen toimii, sitä enemmän takseja käytetään, sanoo Oulun Aluetaksin toimitusjohtaja Mauri Puolakanaho.

Puheentunnistusautomaatti helpottaa asiakasta kaikkein olennaisimmassa kohdassa. Kun asiakas tarvitsee taksikyytiä, hän saa tilauksen eteenpäin ilman turhia odotteluja.

– Jos tarvitset taksin, eikä sinulla ole erikoisvaatimuksia, saat tilauksen läpi heti. Yksinkertaista ja helppoa, toimitusjohtaja vakuuttaa.

Taksin tilaaminen tehdään edelleen tuttuun tuttuun tapaan soittamalla taksikeskukseen. Automaatti kysyy osoitteen ja välittää taksin tuotapikaa paikalle. Asiakas saa myös tilausnumeron, jonka avulla hän ja tilattu taksi löytävät toisensa ruuhkapaikoissakin.

80 prosenttia tilauksista Oulun seudulla on tavallisia taksikyytejä. Mauri Puolakanaho toivoo, että puolet näistä tavallisista taksitilauksista saadaan automaation piiriin. Jatkossa puheentunnistusautomaatti voidaan ottaa käyttöön myös taksien ennakko- ja erikoistilauksissa.

Valtakunnallinen edelläkävijä

Oulun Aluetaksi Oy on valtakunnallinen edelläkävijä puheentunnistuksen hyödyntämisessä. Helsingissä on puheentunnistus käytössä tilauksen alussa, mutta lopulta tilaus ohjautuu tolppapuhelimeen. Oulussa koko tilaus hoituu aidosti automaattisesti.

Samaa tekniikkaa käytetään Suomessa yleisesti mm. ajanvarauksiin lääkärikeskuksissa. Australiassa taksitilaukset toimivat täysin puheentunnistuksella.

– Pidemmän päälle meillä voidaan kehittää erilaisia puheentunnistuksen palveluja niin pitkälle, että asiakas kuvittelee puhuvansa ihan oikean ihmisen kanssa, Mauri Puolakanaho suunnittelee.

Viimeisin tekniikka käytössä

Oulun Aluetaksi on valjastanut uuden tekniikan palvelujen parantamiseen monilla muillakin tavoilla. Vuonna 2003 yhtiö lähti ensimmäisenä Suomessa GSM/GPRS-verkkoa hyödyntävään palveluun.

Samana vuotta otettiin käyttöön oma Next Call -puhelinkeskusjärjestelmä sekä tilausten puheluohjaus Haukiputaalla ja automaattinen taksintilauspalvelu yrityksille.

Oulun kaupungin kanssa Oulun Aluetaksi on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2003 lähtien, hoitamalla virka-ajan ulkopuolista matkapalvelukeskusta. GSM-paikanteinen Suorataksi oli Aluetaksin käytössä vuoden 2004 lopussa – ensimmäisenä maailmassa.

Lentomatkustajat ovat muutaman vuoden ajan voineet ennakkotilata taksin Oulun lentoasemalle. EMV-maksupäätejärjestelmä on käytössä jo 240 taksissa, mikä mahdollistaa kyydin maksamisen kaikilla korteilla, myös Visa Electronilla. Tallentavat turvakamerat tulivat kaikkiin autoihin vuonna 2007.

Eikä kehitys pysähdy vieläkään. Puheentunnistuksen tuomien uusien mahdollisuuksien lisäksi tulossa on mm. uusi laskutusjärjestelmä, kun kaikki taksiautot on saatu online-aikaan. Aluetaksi tuo yritys-, kunta- ja yhteisöasiakkaiden henkilökuntien ja vieraiden käyttöön uudenaikaisia kortillisia ja kortittomia palveluja.

Oulun Aluetaksi Oy

•    Perustettu 1990

{gallery}pp-aluetaksi{/gallery}

Yritys Oy

Osoite

puh.

fax

email

www.oulunaluetaksi.fi

Taksin tilausnumerot:
Lankaverkosta 10041
Kännykästä ja langasta 0600 30081
SuoraTaksi 0600 30080
Puheentunnistus 0600 300 84
Automaattitilaus yrityksille 0600 30086
Lentokentän automaatinen ennakkotilaus 0600 30087

Jaa somessa: