Hydnumin matot sisustavat ajoneuvon ohjaamon

Jaa somessa:

Maailman johtavien hyötyajoneuvovalmistajien ohjaamoista löytyvät Hydnumin valmistamat matot.  Muhoksella sijaitseva tehdas tuottaa vuoden aikana yli 300 000 korkealuokkaista polyuretaanimattoa pääasiassa eurooppalaisille markkinoille.

Polyuretaanimattojen sarjatuotanto korkeapainetekniikalla käynnistyi Hydnumissa jo vuonna 1995 – ensimmäisenä maailmassa. Sen jälkeen perinteiset kumimatot ovat jääneet vähitellen pois tuotannosta lähes kokonaan.

– Polyuretaanista voidaan valmistaa monimuotoisempi tuote kuin kumista. Pu-matto valmistetaan suljetussa muotissa nestemäisistä raaka-aineista, jolloin sen muoto sekä vahvuus voivat vaihdella ja siihen voidaan liittää eri materiaaleista valmistettuja osia, selvittää Hydnumin toimitusjohtaja Erkki Mäkäräinen.

Ajoneuvon tai työkoneen ohjaamossa oleva polyuretaanimatto kestää erittäin hyvin kulutusta ja eristää hyvin lämpöä sekä ääntä. Se toimii myös näkyvänä sisustuselementtinä ja on kiinteä osa ohjaamon lattiarakennetta.

– Maton pitää olla hyvännäköinen ja hyvin paikoilleen asettuva. Se näkyy heti, kun ajoneuvon ohjaamon ovi avataan. Nykyään valmistamamme matot ovat yksivärisiä, mutta monivärisyyskin on tulevaisuudessa mahdollista, toimitusjohtaja kertoo.

Laatumattoja mittatilaustyönä

Hydnumin asiakkaita ovat hyötyajoneuvojen- ja työkoneiden- sekä niiden ohjaamojen valmistajat. Mattoja toimitetaan Ruotsiin, Belgiaan, Puolaan, Saksaan ja jopa Brasiliaan saakka. Myös Suomeen on toimituksia, mutta viennin osuus on kuitenkin yli 99 % tuotannosta.

Jokainen tuotantoon tuleva matto on suunniteltu tiettyyn ohjaamoon ja tehdään asiakkaan piirustusten mukaan. Siten jokainen mattomuotti on tuote- ja asiakaskohtainen.  Yleensä muotit ovat asiakkaan omaisuutta, mutta Hydnum vastaa niiden suunnittelusta, valmistuttamisesta ja niiden kunnossapidosta.

– Mattoja tehdään samoilla muoteilla monta vuotta. Tyypillisesti tuotetta valmistetaan sarjatuotantona 5-7 vuoden ajan. Sarjavalmistuksen aikana tuotteisiin voi tulla pieniä muutoksia ajoneuvojen face-lift päivitysten myötä. Sarjatuotannon jälkeen jatkuu yleensä 15–20 vuoden varaosavalmistusvelvoite, toimitusjohtaja kertoo.

Hydnumin yhtenä keskeisenä periaatteena on jatkuva tuotantoteknologian ja menetelmien parantaminen. Toiminta on sertifioitu ja sitä auditoidaan vähintään kerran vuodessa. Lisäksi yrityksellä on sertifioitu ympäristöjärjestelmä.

– Kun autoteollisuudelle toimitetaan tuotteita, pitää laatu- ja ympäristöjärjestelmien olla kunnossa. Laadun lisäksi toimitusvarmuuden tulee olla 100-prosenttinen. Matot lähtevät meiltä täsmälleen silloin, kun on luvattu ja sellaisina kuin ne on tilattu, kertoo tuotantopäällikkö Tero Lähetkangas.

Linkki Viimeisin tuotantotekniikka

Hydnumilla on käytössään 5 500 neliön tuotantotilat, jotka on varustettu alan viimeisimmällä tuotantotekniikalla.

– Alalla menestyminen vaatii jatkuvia investointeja. Se on meille tae jatkuvuudesta. Koneet ovat spesiaalilaitteita ja uuden toimijan tulo alalle on vaikeaa ja pääomia vaativaa, toimitusjohtaja sanoo.

Parin vuoden takaisen laman aikana Hydnum teki rohkean – ja tämän päivän näkökulmasta katsottuna varsin viisaan – ratkaisun hankkia Australiasta vähän käytettyjä koneita edullisesti.

– Niiden ansiosta meidän on mahdollista lähes tuplata tuotanto nykyisissä tiloissa ja siten tarjota valmistuskapasiteettia uusille asiakkaille. Keski-Euroopassa on useita hyötyajoneuvojen valmistajia, jotka kiinnostavat meitä.

Tuotekehitystä asiakkaan kanssa

Hydnum on kehittänyt nimenomaan polyuretaanimattojen valmistusta. Kumimattojen tekeminen on yhä mahdollista, mutta niitä tarjotaan vain, jos asiakas ehdottomasti haluaa.

Hydnumin tuotantotahti on tällä hetkellä yli 7 000 mattoa viikossa. Valmistus tapahtuu prosessinomaisesti ja on osin automatisoitu. Osa mattojen viimeistelystä ja pakkaaminen tehdään kuitenkin vielä käsityönä.

Töitä paiskitaan kolmessa vuorossa ja tarpeen tullen viikonloppuisinkin. Henkilöstöä on yhtiön palveluksessa 60.

– Kuorma-autovalmistus on sarjatuotantoa ja pystymme ennakoimaan aika hyvin milloin ja minkä tyyppisiä mattoja asiakas tarvitsee. Täsmällinen tieto toimitettavista tuotteista ja määristä tulee kuitenkin vain pari päivää ennen toimitusta. Tuotantomme on siten varsin joustava, Erkki Mäkäräinen toteaa.

Hydnum ei itse suunnittele mattoja, mutta osallistuu niiden tuotekehitykseen yhdessä asiakkaan ja muottivalmistajan kanssa.

– Kun asiakkaat suunnittelevat uusia tuotteita, meiltä yleensä kysytään vinkkejä. Samalla varmistetaan, että matto voidaan tehdä muotissa.

Tavoitteena maltillinen kasvu

Toiminta käynnistyi Muhoksella vuonna 1976, jolloin tehdas kuului Oy Nokia Ab:n kumidivisioonaan. Tehtaassa valmistettiin alkuaikoina erilaisia teknisiä kumituotteita, kuten laituri- ja laivapuskureita, telojen kumituksia sekä kumimattoja.

Syksyllä 1990 Nokia myi Muhoksen yksikkönsä liiketoiminnan ja kiinteistön Hydnum Oy:lle. Perusta tämän päivän toiminnalle luotiin jo 1990-luvun alussa. Silloin päätettiin keskittyä nykyiseen RIM-teknologiaan perustuvaan polyuretaanimattojen valmistukseen. Yhtiön liikevaihto on noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Toimitusjohtajan mukaan yhtiön tulevaisuuden tavoitteena on kasvaa maltillisesti ja kannattavasti vakioasiakkaiden kasvun mukana ja myös laajentamalla asiakaskuntaa.

– Kovaa työtä on siis tehtävä jatkuvasti. Onneksi olemme pienenä valmistajana joustavampi ja ketterämpi toimija kuin monet isot kilpailijamme. Tämä on ollut monesti ennenkin meille etu ja siitä ovat osoituksena jo vuosikymmeniä jatkuneet asiakassuhteet.


Hydnum Oy

Osoite

puh.

fax

email

www.hydnum.com

Linkki



Jaa somessa: