Jatkuvaa kehittämistä

Jaa somessa:

Linkki Kokkolan Sataman kaksi viimeistä vuosikymmentä ovat eittämättä yksi keskipohjalainen menestystarina. Satama on vahvistanut tuona aikana merkittävästi asemaansa Pohjanlahden rannikolla sijaitsevana luotettavana, asiakaslähtöisenä ja hinnaltaan kilpailukykyisenä porttina maailmalle.

Kokkolan Sataman kaksi viimeistä vuosikymmentä ovat eittämättä yksi keskipohjalainen menestystarina. Satama on vahvistanut tuona aikana merkittävästi asemaansa Pohjanlahden rannikolla sijaitsevana luotettavana, asiakaslähtöisenä ja hinnaltaan kilpailukykyisenä porttina maailmalle.

– Se, mitä olemme tänä päivänä, on tulosta yli 20-vuotisesta suunnittelusta ja toteutuksesta, sillä omistajalla on ollut selkeä tahtotila kehittää satamaa. Olemme voineet käyttää tekemästämme tuloksesta rahaa kehitystyöhön, ja silloin myös bisness menee parhaiten eteenpäin, Kokkolan kaupungin liikelaitoksiin lukeutuvan sataman satamajohtaja Torbjörn Witting sanoo.

Kaupunki päätti satsata 90-luvulla syväväylään, ja tuon ratkaisun positiiviset vaikutukset näkyvät Satamassa nykyään monella tavalla. Onnistunut bulkkistrategia mahdollisti esimerkiksi konttiliikenteen kehittämisen ja AW-terminaalin rakentamisen. Satama onkin  paljon muuta kuin pelkästään paikallista suurteollisuutta palveleva toimija.

– Suurin asiakasmäärämme tulee Venäjältä. Paikallisesti tämä tarkoittaa sitä, että he maksavat suuren osan kokkolalaisten sataman infrasta, ja se on mielestäni aika hyvä juttu, satamajohtaja toteaa.

Linkki Sataman kolme osaa

Kokkolan satamakokonaisuus koostuu kolmesta osasta; syväsatamasta, kantasatamasta ja Hopeakiven satamasta. Jos Sataman kokonaisliikennemäärä nousee 2011 seitsemään miljoonaan tonniin, siitä syväsataman osuus on viisi miljoonaa tonnia ja kantasataman sekä Hopeakiven sataman miljoona tonnia kumpaisenkin.

Syväsataman 13 metrin väylän ansiosta Kokkolassa käy vuonna 2011 yli 50 Panamax-luokan tai vieläkin isompaa alusta. Tehokkaat nosturit ja kattavat kuljetinjärjestelmät takaavat korkean käsittelynopeuden muun muassa tummalle bulkille.

Kantasatama ja sen AW-terminaali palvelevat hyvin erikokoisia yrityksiä pienistä ja keskisuurista alkaen erityisesti kappaletavaran lastauspaikkana. Konttiliikenteen asiakkaista esimerkiksi Halpa-Halli tuo konttejaan Kaukoidästä aivan keskusvarastonsa tuntumaan.

Hopeakiven satamaa kehitetään parhaillaan layoutiltaan nykyajan vaatimukset täyttäväksi alueeksi, jonne keskittyvät muun muassa vaalean bulkin toimitukset. Wittingin mukaan toimiva layout on yksi perusedellytys sille, että Satama pystyy kilpailukykyiseen hinnoitteluun.

Asiakkaalle räätälöity palvelu

– Sataman alueella toimii useita organisaatioita, joista asiakas voi valita esimerkiksi haluamansa huolintaliikkeen. Meidän kaikkien yhteisenä periaatteena on, ettei asiakkaan tarvitse hyppiä organisaatiosta toiseen. Räätälöimme asiakkaalle sopivan palvelun tietyllä kokonaishinnalla, mikä on asiakkaalle turvallinen ratkaisu, Witting kertoo.

– Jatkossakin kasvustrategia on meillä ykkösenä. Kun nyt lähestymme 7 miljoonaa tonnia, 10 miljoonan tonnin raja ei enää tunnu kaukaiselta.


Kokkolan Satama

Osoite

puh.

fax

email

www.portofkokkola.fi


Jaa somessa: