Kauppa käy tehokkailla kassatyöpisteillä

Jaa somessa:

Hyvin suunniteltu kassatyöpiste on tehokkaan kaupankäynnin edellytys. Tähän panostaa alan markkinajohtaja pieksämäkeläinen yritys Oy Checkmark Ltd.

– Suomessa olemme olleet selkeä markkinajohtaja viimeiset viisi vuotta. Suurin kilpailijamme on tällä hetkellä ruotsalainen yhtiö, joka on Euroopan suurin kassapöytävalmistaja, kertoo Checkmarkin toimitusjohtaja Jukka Pihlajamäki.

 

Suomessa kassapöytiä on noin 15 000, joista Checkmarkin osuus on 70 prosenttia. Varsinaisen pöydän lisäksi kassatyöpisteeseen kuuluvat siihen liitettävät oheislaitteet kuten työtuolit, jalkatuet, kassajärjestelmät, tuotesuojaportit, hinnastotelineet ynnä muut. Kassapöytien lisäksi yritys valmistaa myymäläportteja.

– Kassapöytä on kuin auto, jota vaihdetaan aika ajoin. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä, ei asiakas halua uutta täysin samanlaista, vaikkakin hän voi ostaa tuotteen samalta valmistajalta, vertaa Pihlajamäki.

Pieksämäen toimipaikan lisäksi yhtiöllä on myyntikonttorit Norjassa ja Ruotsissa. Vuonna 2007 tuotannosta vientiä oli 52 prosenttia.

Ergonomisesti ja kuluttajaystävällisesti

Kassatyöpisteitä on valmistettu Suomessa jo 70-luvulta lähtien. Työpisteiden suunnittelussa huomiota kiinnitetään muun muassa työntekijän kokoon, kaupan pinta-alaan, keskiostosten määrään sekä kuluttajatottumuksiin. Oheislaitteiden ergonominen sijoittelu on välttämätöntä, jotta työntekijä välttää tarpeettomat kiertoliikkeistä ja kurkotteluista johtuvat rasitukset. Työpisteen korkeussäätö mahdollistaa myös erittäin pitkien henkilöiden hyvän työasennon.

– Eri toimialat vaativat erilaisia ratkaisuja. Esimerkiksi rautakaupassa kassapöydät ovat tilavampia ja tukevampia kuin päivittäistavarakaupoissa. Jos siirrettävät tuotteet ovat suuria, täytyy kassapöytienkin olla pitkiä ja hihnojen leveitä, kertoo Pihlajamäki.

– Kiteytettynä kassapöytien tehtävä on mahdollistaa tuotteiden rekisteröinti. Hihnat nopeuttavat tapahtumaa ja tuovat siihen siten tehokkuutta.

Checkmark tekee uusia malleja noin kolmen vuoden välein. Isoimmissa marketeissa tuotteen elinkaari on keskimäärin 7-8 vuotta.

– Pohjoismaissa tuotteen ergonomia on suunnittelun lähtökohta ja sitä ohjaavat yleiset työpisteen suunnitteluun laaditut EU-normit. Kuluttajan kannalta olennaista on se, että maksutapahtuman käyttäytymismalli ei juuri muutu. Maksupäätteiden käyttöönotto lähiaikoina tosin tuo uuden elementin tähänkin asiaan. Oy Checkmark Ltd tekee vuodessa noin 1 500 kassatyöpistettä ja satoja myymäläportteja sekä suuriin että pieniin marketteihin, palvelupisteisiin ja liikennemyymälöihin.

Osaamista jo 30 vuoden kokemuksella

Oy Checkmark Ltd:n ovat perustaneet vuonna 1993 Jukka Pihlajamäki sekä yhtiön tuotantopäällikkö Timo Pessi. Sekä perustajilla että myyntihenkilöstöllä oli kaikilla jo valmiiksi pitkä kokemus alalta.

– Jos yrityksellä ei olisi ollut vientinäkymiä, ei sitä olisi edes perustettu. Pitkän työkokemuksen vuoksi tiesin kuinka vähittäiskauppa toimii kalustehankinnoissaan, minkä lisäksi olimme jo valmiiksi tuttuja asiakkaidemme keskuudessa. Luottamus asiakkaisiin oli helppo saavuttaa, ja nykyisin myynti tapahtuu lähes kokonaan keskusliikkeiden kautta, kertoo Pihlajamäki

Yhtiön kasvusta kertovat sen liikevaihto ja henkilöstömäärä. Alkuaikoina yritys teki vajaan kahden miljoonan euron liikevaihdon, kun vuonna 2007 luku oli jo reilu kahdeksan miljoonaa. Samalla tavoin henkilöstömäärä on lisääntynyt alun 18 työntekijästä nykyiseen 45:een.

– Olemme myös mukana kehittämässä uusia itsepalvelumaksusovelluksia vähittäiskaupalle ja kirjastoille. Nämä automaattiset maksujärjestelmät tulevat käyttöön kassapöytien rinnalle ja niitä kehittää tytäryhtiömme FCheck Oy, sanoo Pihlajamäki.

{gallery}es-oy_checkmark_ltd{/gallery}

 

Oy Checkmark Ltd

Osoite

puh.

fax

www.checkmark.fi

Jaa somessa: