Mikkeliläinen yritys Fibrocom Oy tekee tulevaisuutta. Yhtiö vastaa nyky-yhteiskunnan haasteisiin, joiden mukaan energian kulutusta tulisi vähentää, mutta samalla tehokkuutta lisätä.
– Oli kyse sitten autoista, junista tai mistä tahansa liikkuvista kulkuneuvoista, tuo Fibrocom vaihtoehtoisen materiaalin metallin ja muiden vastaavien raaka-aineiden tilalle. Kehittämämme ontelokomposiitti-teknologia sopii kohteisiin, joissa kevyillä, lujilla ja kantavilla rakenteilla on merkitystä, kertoo Fibrocom Oy:n toimitusjohtaja Mauri Laitinen.
Fibrocom suunnittelee tuotteet, valmistaa prototyypit ja testaa ne, sekä valmistaa sarjatuotteet läheisessä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa. Komposiittikevytrakenteita yhtiö tekee kotimaahan ja ulkomaille eri teollisuuden aloille, esimerkiksi kuljetusväline-, prosessi- ja puolustusvälinetoimijoille. Yhtiön asiakkaita ovat muun muassa Alstom Transport, VR-Yhtymä Oy, Transtech Oy (entinen Talgo Finland) ja Metso Oyj. Kuljetuskapasiteettiä ja tehokkuutta keveydelläFibrocomin patentoitu ontelokomposiitti-teknologia mahdollistaa esimerkiksi sen, että rekka-auton kontit ovat kevyitä, mikä vaikuttaa suoraan autojen kuljetuskapasiteettiin. Kevytrakenteisia kuljetuskontteja Fibrocom on toteuttanut yhteistyössä Kome Oy:n ja Vapo Oy:n kanssa. – Teknologia on patentoitu 17 Euroopan maassa sekä Etelä-Koreassa, Japanissa ja Australiassa vuonna 1992, kertoo Laitinen. Keveyden lisäksi tuotteet ovat lujia ja jäykkiä sekä liitokset saumattomia ja luotettavia. Myös tuotteiden vikasietoisuus on hyvä. – Esimerkiksi rekan kontit tehdään muottityönä yhtenäiseksi kappaleeksi. Tällöin perinteisiä ja erillisiä seinien liitostekniikoita ei tarvita, ja kappale on kestoltaan luja. Materiaalistamme tehdyt osat ovat myös turvallisia. Törmäystilanteessa ontelokomposiitista tehtyjen kappaleiden rakenne pysyy kasassa ja vaimentaa törmäyksen, vaikka osa materiaalista tuhoutuisikin. Tällaisia ovat esimerkiksi kehittämämme törmäysystävälliset valaisinpylväät, kertoo toimitusjohtaja Laitinen. Ontelokomposiittirakenteet ovat hyvä valinta myös silloin, kun halutaan materiaali, joka on lahoamaton ja ruostumaton, eikä haurastu kylmissäkään olosuhteissa. Onteloita voi käyttää monipuolisesti, esimerkiksi lämmöneristykseen tai kaapelointiin. Uusi keksintö synnytti uuden yrityksenVaikka Fibrocomin tekemä tuotesuunnittelu täyttäisikin kaikki tekniset vaatimukset, ei tuotantovaiheeseen välttämättä aina päästä. – Esimerkiksi Talgo Finlandin kanssa kehitimme tulevaisuuden junan, jossa alumiini korvattaisiin ontelokomposiitilla. Vaunusta teimme prototyypin, mikä osoitti vaunun olevan jopa 25 prosenttia kevyempi kuin perinteiset junavaunut. Taloudellisten syiden vuoksi varsinainen tuotanto kuitenkin lykkääntyi, harmittelee Laitinen. Toimitusjohtaja uskoo, että uudet kevytrakenteiset junat yleistyvät kymmenen vuoden sisällä. Tällä hetkellä Talgon 2-kerroksisissa vaunuissa on jo käytössä muun muassa Fibrocomin suunnittelemat ja valmistamat päätykatteet, akkulaatikot ja sisustuspaneelit. Idean uuden materiaalin käytöstä Laitinen kehitti vuonna 1987 perustamassaan ja omistamassaan yrityksessä Finnclever Oy:ssä. Uutta keksintöä ja sen kehittämistyötä varten perustettiin uusi yhtiö Fibrocom Oy, jonka taustalla Finnclever toimii yhä. Toimintansa Fibrocom aloitti vuonna 1993. – Yhtiö on yksityisomistuksessa. Omistajuudesta 56 prosenttia on minulla, 25 Pertti Hirvosella ja 15 pääomasijoittaja Sentica Partners Oy:llä. Vuonna 2007 yhtiön liikevaihto oli noin 1,3 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä yhdeksän. |
{gallery}es-fibrocom_oy{/gallery} |
Fibrocom Oy |
Osoite puh. fax email |