Kun elettiin 1960-luvun loppua, ajoi Suomen kansa useimmiten Kuplavolkkareilla, erilaisilla Fiateilla, juuri markkinoille tulleilla Ford Escorteilla tai myyntiosuuksia vallanneilla japanilaisautoilla.
Hämeen Autosähkö Oy perustettiin vuonna 1969. Unto ja Maarit Peltola käynnistivät toiminnan Poltinaholla Hämeenlinnassa. – Ensimmäinen laturiremontti tehtiin kuulemma ihan pöydällä, kun tuo ensimmäinen asiakas tuli kesken muuttotöiden. Isä oli miettinyt, ostaako yritykselle auton vai työkaluja, päätös oli jälkimmäinen, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Miia Peltola. Siitä lähti kasvamaan alan merkittävä toimija. Nyt toimintaa on Hämeenlinnan lisäksi Oulussa ja Turussa. Turussa toimitaan nimellä Autosähkötarvike HAS. Kyse on laajaa maahantuontia harjoittavasta yrityksestä. Vähittäiskaupan lisäksi tehdään tukkukauppaa. Töissä on 14 henkeä, varastossa on yli 40 000 nimikettä. – Meillä on aikaa varustautua uusien automallien sähköosien tarjontaan. Nykyisin takuut ovat kahdesta viiteen vuoteen, tänä aikana korjaukset hoidetaan merkkikorjaamoissa. Sitten käyttäjät usein siirtyvät asiakkaiksemme. Osien lisäksi myymme, asennamme ja huollamme myös paljon lisälaitteita. Syksyn tullen ovat lisälämmittimet ”päivän sana”, kesän ensimmäisinä päivinä huolletaan ilmastointilaitteita. Tarjottavien lisävarusteiden määrä on melkoinen, pyrimme täyttämään erilaisia toiveita. Autojen sähköihin liittyy kolme asiaa, jotka pysyvät listalla vuodesta toiseen. Auton akut, laturit ja käynnistinmoottorit. – Tuomme itse akkuja, olemme mukana myös tuottajavastuulain mukaisessa kierrätysjärjestelmässä. Sekä latureita että starttimoottoreita korjataan jatkuvasti, suosituimpiin malleihin peruskorjataan vaihtolaitteiksi. Niillä auton korjaaminen käy nopeasti. Tarjolla on myös uusia vaihto-osia. Autopuolella on paljon erilaisia säädöksiä, jotka säätelevät auton varusteita ja lisälaitteita. – Välillä tuntuu siltä, että määräyksiä riittää ihan viidakoksi asti. Ne pitää tuntea ja toimia niiden mukaan. Varastossa on reilut 40 000 nimikettä. Koko ajan tulee kuitenkin lisää automalleja, joihin varastoidaan osia. – Näin on, tietenkin toisesta päästä alkaa liikenteestä poistua automalleja, joihin ei enää usein tarvita osia. Olemme kuitenkin pyrkineet pitämään tarjontaa myös vanhempien automallien käyttäjille. Paljon tuontiaHämeen Autosähkö Oy:n tuonti on laajaa. – Eurooppa, Aasia, Pohjois-Amerikka. Kaukoidän osuus on kasvanut. Myös entiset Itä-Euroopan maat ovat vahvasti mukana. Esimerkkinä Puolasta tuomamme akut. Niissä tuotteen laatu ja hinta kohtaavat hienosti. Laatustandardien noudattaminen on tärkeää, ne antavat toiminnallemme vahvan selkänojan. Suurella osalla Hämeen Autosähkön työntekijöitä on pitkä kokemus. – Eläkeikä on kuitenkin osalla edessä, nyt olisi halukkailla ja oppimishaluisilla nuorilla hyvä mahdollisuus saada käytännön oppia tältä alalta. Nuoria otetaan mielellään kasvamaan ja oppimaan, jos vaan halukkuutta löytyy. Miia Peltola tuli yrityksen johtoon nelisen vuotta sitten ulkomailta. – Paluu oli todella mielenkiintoinen, haastetta riittää edelleenkin. Olen opiskellut alaa, tuotteita, käsitteitä ja työnteon eri vaiheita. Kun sekä henkilökunta että asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan, on työtä ollut mukava tehdä. Ja kun vielä vanhempani ovat tarvittaessa taustatukena, on olo jo aika varma. Miia Peltola uskoo, että tulevaisuus alalla on turvattu. – Vaikka talouskasvu hidastuisikin, tarvitaan meitä. Ja oikeastaan enemmän, kun ehkä uusien autojen myynti vähän laskee. Vanhempaa kalustoa on silloin pidettävä toimintakuntoisina. – Kilpailu on kovaa, meidän valttejamme ovat iso varasto, tuotteisiin liittyvä koulutus ja laadun ylläpito. Kehityskuviotkin ovat selvät, niihin kuuluu esimerkiksi jälleenmyyjillemme tarjottava nettikauppa. |
{gallery}hy-hameen_autosahko_oy{/gallery} |
Hämeen Autosähkö Oy |
Osoite puh. fax email |