Popsi, popsi porkkanaa ja muita käyttövalmiita kasviksia

Jaa somessa:

Linkki

Salico Oy on Suomen suurin tuoreen hedelmä- ja vihannesjalosteen toimittaja. Erilaisia tuoteartikkeleita yrityksellä on vajaa sata ja näitä tuotettiin vuonna 2007 noin 3,4 miljoonaa kiloa.

– Kysytyin tuotteista on jäävuorisalaatti, jota yritys jalostaa noin 1,2 miljoonaa kiloa vuodessa. Muita menekiltään suuria tuotteita ovat porkkana- ja valkokaalituotteet, kertoo Salico Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Rytkönen.

Salicon Strax-tuotteilla esimerkiksi sairaalat, koulut ja ravintolat säästävät aikaa, vaivaa ja rahaa. Käytettäessä valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja pakattuja salaatteja, vihanneksia ja hedelmiä, jäävät aikaa vievät käsittelyvaiheet pois ruuanvalmistajilta ja näyttävät annokset rakentuvat hetkessä.

Tuotteet Salico toimittaa kilon pakkauksissa ja ne säilyvät pääsääntöisesti viisi päivää valmistumispäivän jälkeen.

– Fast food -alalla olemme markkinajohtaja. Asiakkaitamme ovat muun muassa McDonald’sit, Rollsit, Kotipizzat ja Pizza Hutit, kertoo Tuomo Rytkönen.

Laadukas tuote ympäristöystävällisesti ja turvallisesti

Asiakastyytyväisyyden Salico varmistaa laadulla, hygienialla ja tuoteturvallisuudella, jotka ovatkin elinehto alalla menestymiselle.

– Meillä on käytössämme ISO-9001-laatujärjestelmä, HACCP-omavalvontajärjestelmä ja oma laboratorio, jossa tuotteita tutkitaan päivittäin. Yhteensä käytämme tuotetutkimuksiin 10 000 euroa vuodessa, kertoo Rytkönen.

Kaikki kasviksensa yritys pesee jääkylmällä vedellä, mikä varmistaa sen, että bakteerit saadaan tuotteista pois.

– Kuukaudessa käytämme 2,5 tuhatta kuutiota vettä, tietää toimitusjohtaja.

Laadun takaamisessa tärkeätä on myös katkeamaton kylmäketju. Lämpötilaa Salico valvoo raaka-aineiden viljelystä ja varastoinnista aina valmiin tuotteen kuljetukseen saakka.

– Kaikki tuotteet esikäsitellään, leikataan, sumuhuuhdotaan, pestään ja lingotaan. Linkouksella kasviksista saadaan rapeita ja hyvin säilyviä. Toimimme 48 tunnin logistiikassa eli kun asiakas tilaa tuotteet iltapäivällä, lähtevät ne hänelle jo noin vuorokauden kuluttua. Raaka-aineissa suosimme kotimaista, minkä lisäksi kasviksia saamme muun muassa Espanjasta, Saksasta, Hollannista ja Brasiliasta.

Terveellisen ruuan trendi mahdollistanut yrityksen kasvun

Salico Oy on perustettu 1980-luvun lopulla, kun McDonald’s etsi valmiiksi pilkotun jäävuorisalaatin toimittajaa Suomesta. STC Interfinans Ab osti Famix Oy:n vuonna 1999 Famifarm Oy:ltä ja vuonna 2001 yrityksen nimi vaihdettiin Salico Oy:ksi.

Suomalaisen Salico Oy:n ja ruotsalaisen Salico Ab:n omistaa pääomasijoittaja Norlico Holding Ab. Norlico Holding Ab:n puolestaan omistavat STC Interfinans Ab (65 prosenttia) ja Lots Invest Ab (35 prosenttia).

– Kun tulin yritykseen vuonna 2000, oli tuotteita noin parikymmentä. Silloin aloimme panostaa suurkeittiöihin ja seitsemän vuoden aikana tuotevalikoima kasvoi lähes 80 eri jalosteella. Vuonna 2000 liikevaihto oli 4,1 miljoonaa euroa, kun vuonna 2007 se oli lähes kymmenen miljoonaa. Tämä kertoo salaatin kulutuksen kasvusta ja siitä, että ihmiset hakevat raikkaita, tuoreita ja kevyitä ruokavaihtoehtoja, sanoo Rytkönen.

Perinteisesti Salico on toiminut ainoastaan ravintolamaailmassa. Vuoden 2008 alusta pääsevät kuitenkin myös kuluttajat ostamaan yrityksen tuotteita. Ruotsissa kuluttajatuotteet ovat olleet vastaavalla tavalla kauppojen hyllyillä jo useita vuosia.

{gallery}es-salico_oy{/gallery}

Salico Oy

Osoite

puh.

fax

email

www.salico.fi

Jaa somessa: