VPM-Kuljetus Oy:n omistaja pieksämäkeläinen Veli-Pekka Myyryläinen kuvaa yrityksensä perustamista eräänlaiseksi selviytymistarinaksi. Kuljetusalasta mies kiinnostui jo nuorena ja kuorma-autokortin hän ajoi täytettyään 18 vuotta.
– Kiinnostus alaan on tullut suvun perintönä, kun isällä Tauno Myyryläisellä oli metsätraktoreita ja vanhin veljeni Pekka toimi autoalalla ennen eläkkeelle siirtymistään, hän kertoo.
Vieraan palveluksessa Veli-Pekka Myyryläinen ajoi sora-, rahti- ja puuautoja 15 vuotta. Toiminimen hän perusti vuonna 1990, jolloin hän osti eläkkeelle siirtyneeltä kuljettajalta auton liikennelupineen 10 000 markalla. – Kai se jokin hulluus iski silloin, kun luulin, että kuljetusalalla on helpompaa toimia omistajapuolella kuin työntekijänä. Mutta ainahan niitä asioita voi kuvitella, mies naurahtaa. – Yrittäjänä saa olla itse oma pomonsa, mutta kyllähän nuo taksaneuvottelut melko pitkälle toimintaa sanelevat, hän jatkaa. Ensimmäiset neljä vuotta VPM-Kuljetuksella olivat henkiinjäämistaistelua, kun lama koetteli. Vuonna 1993 Myyryläinen lähti asfalttihommiin, mitä hän teki keväästä syksyyn aina kymmenen vuoden ajan. Toisen auton hän hankki vuonna 1995. Henkiinjäämistaistelu muuttui toimivaksi yritykseksiVPM-Kuljetuksen pääasiakkaita ovat jo useita vuosia olleet Oy Finland Laminated Timber Ltd, Moilas Oy ja Naaraharju Oy, joille yritys ajaa tilausliikenteenä muun muassa puualantuotteita, leipomon raaka-aineita sekä metalli- ja teräsrakenteita. Toimialueena yrityksellä on koko Suomi, mutta eniten sen autoja näkee Pieksämäki-Helsinki-välillä. – Pieksämäki sijaitsee keskeisellä paikalla Suomea. Matkoissa ei ole suurta eroa, ajaa täältä sitten Itä- tai Länsi-Suomeen, Ouluun tai Helsinkiin, toteaa Myyryläinen. Yrityksellä on ollut enimmillään kahdeksan Volvon rekka-autoa, mutta nyt määrä on vakiintunut noin viiteen. – Omassa pihassa autot eivät tuota. Liikenteessä ne ovat pääosin arkisin, mutta joskus tilanteen vaatiessa myös viikonloppuisin. Työntekijöitä meillä on kuusi keskitasoa parempaa kuljettajaa, kertoo yrittäjä, jota on koeteltu myös työntekijäpuolella. Huonoja kokemuksia Myyryläisellä on joistakin ulkomaalaisista kuljettajista, joista eräs möi jopa yrityksen perävaunusta renkaan alta. – Tälle asiakasmäärälle henkilöstö ja kalusto ovat nyt sopivia. Kesällä 2008 valmistuu yritykselle Pieksämäen teollisuusalueelle 350 neliön halli, jossa tarkoitus on huoltaa autoja ja jonkin verran varastoida rahtitavaraa. Direktiivit haastavat kannattavan liiketoiminnanKilpailijoista VPM-Kuljetus erottuu toimintavarmuudellaan ja luotettavuudellaan. Se mitä Myyryläinen lupaa ajaa, se myös yrityksessä ajetaan. – Henkilönä en ole persoona, joka vetää ihmisiä puoleensa ja ”voitelua” emme harrasta muissa kuin autoissa. Kansakoulupohjalta eväät eivät ole kummoiset, mutta työnteko on verissä, sanoo jämpti ja rehti yrittäjä. Eniten Myyryläistä kismittävät direktiivit, jotka hänestä sotivat niin kannattavaa yritystoimintaa kuin yksilönvapauttakin vastaan. Näitä ovat esimerkiksi kuljettajien lakisääteiset minimiyöunet ja -tauot. – Ihmisille ei voi asettaa yhtenäistä ”väsymysrajaa”. Onhan se ilmeistä, että toiselle riittävät yössä viiden ja toiselle kymmenen tunnin yöunet. Direktiivien sijaan yrittäjä kannattaa terveen maalaisjärjen käyttöä ja poliisin tekemiä kuljettajien vireystarkistuksia tien päällä. – Näillä taksoilla on selvää, ettei kuljettajille pysty maksamaan hotellimajoituksia, eikä huoltoasemilla peseytyminen ole mukavaa. Taukoja ajossa täytyy pitää, mutta kyllä jokainen kuljettaja tietää, mikä hänen sopiva lepoaikansa on. Ilman lakisääteisiä ”unipakotteita” moni reissu saataisiin typistettyä ajallisesti puoleen ilman minkäänlaisia riskejä liikenteessä ja työntekijätkin pääsisivät aiemmin viettämään vapaa-aikaansa kotiin, sanoo suorasanainen yrittäjä. |
{gallery}es-vpm-kuljetus_oy{/gallery} |
VPM- Kuljetus Oy |
Osoite puh. fax email |