Zeppelin Apteekki panostaa asiakaspalveluun

Jaa somessa:

Zeppelinin apteekki on useimmiten avoinna silloin, kun on kauppakeskuskin. Henkilöstöä tarvitaan paljon, mutta toisaalta asiakkaan ei tarvitse jonottaa kauan. Hyvä asiakaspalvelu onkin Zeppelin Apteekin toiminnan tärkein periaate.

Vuoden aikana Zeppelinin apteekissa käy noin 150 000 maksavaa asiakasta. Nopea palvelu on asiakkaille toki mukava asia, mutta apteekin henkilökunnalle ykkösasia on kuitenkin lääkeneuvonta.

– Tärkeintä on, että lääkkeen käyttö on asiakkaalle turvallista, kiteyttää apteekkari Kaija Toivola.

– Tärkeää on myös lääkehoitojen toteutumiseen ohjaaminen ja asiakkaiden hoitomyöntyvyyden ylläpito. Se, että puhumme lääkärin kanssa samaa kieltä.

Nykypäivänä lääkeneuvonta vaatii ammattitaitoa. Jotkut asiakkaat haluavat lääkärin heille määräämistä lääkkeistä ja niiden käytöstä paljon tietoa, jotkut eivät ollenkaan. Lisäksi nykyisen Kelan korvausjärjestelmän vaatima hintaneuvonta vie aikaa, apteekin velvollisuus on kertoa asiakkaalle aina myös halvemmista vaihtoehdoista.

– Eettiset ohjeet ohjaavat toimintaamme, apteekkari toteaa. Apteekki on liikeyritys, mutta myös osa terveydenhuoltoa, matalan kynnyksen toimipiste, josta esim. ohjataan ihmisiä lääkäriin, silloin, kun sopivaa hoitoa ei itsehoidossa ole tarjolla.

Tärkeintä asiakkaan etu

Zeppelin Apteekin palveluihin kuuluu myös lääkehoidon kokonaisarviointi. Sen tarkoituksena on lääkkeiden oikean ja tarkoituksenmukaisen käytön edistäminen. Moniammatillisen tiimin, johon kuuluvat ainakin lääkäri ja erityisen pätevyyden hankkinut apteekkilainen, voimin käydään läpi koko asiakkaan lääkitys ja karsitaan turhat ja yhteensopimattomat lääkkeet pois.

Normaali lääkkeiden käytön neuvonta kuuluu tärkeänä osana lääkkeen toimitukseen ja on tietysti asiakkaalle maksutonta, mutta lääkehoidon kokonaisarviointi on maksullinen palvelu.

Lisäksi Zeppelin Apteekin palveluihin kuuluu mm. lääkkeiden annosjakelu. Lääkkeet jaetaan valmiiksi annospusseihin, joista hoitokotien ja kotisairaanhoidon henkilöstön on helppo jakaa ne potilaille.

Viime vuosina apteekeissa on yhä enemmän kehitetty erilaisia lääkehoitoa tukevia ja terveyttä edistäviä palveluita. Näitä tarjotaan Zeppelinissäkin, vaikka toistaiseksi tavallisen yksityisen kuluttajan kiinnostus maksullisiin palveluihin onkin ollut vähäistä.

Sijainti edellyttää erikoispalveluja

Toiminnalla Zeppelinin kauppakeskuksessa on etunsa. Asiakkaita on paljon ja tilanteet vaihtelevat.

– Asiakaskunta ei ole kovin vakiintunutta, joten joka päivä tuo mukanaan jotain erikoista, se on plussaa. Ammattitaitomme kehittyy, työ on mielenkiintoista ja opimme koko ajan uutta, Kaija Toivola toteaa.

Apteekin väki ponnistelee asiakastyytyväisyyden puolesta kaikissa tilanteissa. Äskettäin proviisori Jarkko Korpua palveli onnistuneesti apteekin asiakasta, joka tarvitsi migreenilääkkeensä Kiinaan. Jo parin tunnin kuluttua yhteydenotosta lääkkeet olivat matkalla.

Haasteet eivät lopu

Apteekkiala on muuttunut paljon ja muuttuu edelleen vauhdilla. Kaija Toivola ja Jarkko Korpua arvioivat yhteistyön lääkärien, muun hoitohenkilöstön, työterveyshuollon, yritysten ja kuntien kanssa vahvistuvan tulevaisuudessa.

– Viimein on saatu aikaiseksi myös sähköinen e-resepti, joka muuttaa reseptitoimituksen kokonaan.

– Olemme haasteiden keskellä, kuten olemme aina olleet. Tämän hetken kilpailutilanteessa yhä enemmän myös taloudellisesti. Pelkästään reseptilääkkeitä myymällä apteekki ei tulevaisuudessa tule pärjäämään, apteekkari toteaa.


Kempeleen Zeppelin Apteekki

Osoite

puh.

email

www.zeppelinapteekki.fi



Jaa somessa: